9. Haladóknak: lista tisztítása, lista tisztán tartása

Milyen is az a „tiszta lista” és miért jó, ha a Tiéd is ilyen?

Tiszta lista alatt egy legálisan, feliratkozási űrlapon gyűjtött listát értünk, amiben nincsenek hibás, elgépelt címek, info@cégnév.hu jellegű címek, nincsenek dupla feliratkozások, a feliratkozók zöme aktív, tehát megnyitja a leveleidet, kattint benne a linkekre.

Bárhogyan is gyűjtöd be az e-mail címeket, akik megadják, azokat egyértelműen tájékoztatnod kell, hogy hírlevelet fognak kapni Tőled és ebbe nekik aktívan bele kell egyezniük. pl. Kiállításon ha gyűjtöd egy kalapban a résztvevők nevét, e-mail címét, akkor azon a darab papíron szerepelnie kell egy feliratnak, hogy “Hozzájárulok, hogy az itt megadott e-mail címemre az XY cég hírlevelet küldjön.” (és ezt lehetőleg ő maga pipálja be)

Sikeres, hatékony marketinghez minél tisztább listára lesz szükséged. Ne bánkódj, hogy leiratkozott valaki, hisz így egyre jobb lesz a megnyitási statisztikád. Aki leiratkozott, az úgysem olvasott volna.

Nem tiszta még a listád? Elhanyagolt, régi, ritkán kommunikálsz vele?

Jó hír: a címlistád megtisztítható.

Miért lesz jó neked, ha az e-mail listádat megtisztítod?

  1. Kevesebb lesz a visszapattanás.
  2. Kevesebb lesz a SPAM mappába menő levél.
  3. Mivel kevesebb a SPAM mappába menő levél, és kevesebb a SPAM-nek jelölés, ezért a spamszűrők szemében is egy megbízható küldő leszel.
  4. Kevesebb lesz a leiratkozó.
  5. Jobb adatokat fogsz kapni: Nőni fog a megnyitási arány (kevesebb visszapattanó, kevesebb SPAM-be menő levél)
  6. Ha kevesebb címed lesz, még spórolsz is. (hisz a legtöbb hírlevélküldő csomagokat ajánl, amikben limitálva van a havi kiküldhető levélszám)

Így tisztítsd meg a hírlevél címlistádat:

  1. Távolíts el a listáról minden nem feliratkozási űrlapon gyűjtött címet! Innen-onnan összeszedett címek, a vásárolt listák (!), info@… címek. Ne küldj levelet annak, aki nem kért Tőled! Jogszabályba ütköző, SPAM bejöléseket fogsz kapni és rontja a megnyitási és konverziós arányokat.
  2. A leiratkozókat távolítsd el a listáról! (Ezt, ugye felesleges is írnunk, mert magától értetődő és a hírlevélszoftvered ezt megteszi helyetted.) Figyelni kell arra is, hogy ha van külső listád, pl. Excel táblázatban és azt beviszed a hírlevélküldőd rendszerébe, akkor azon lehetnek olyan címek, amik már egyszer benne voltak a rendszerben, de az olvasók leiratkoztak … Ezt jó, ha feltöltésnél a hírlevél rendszer figyeli és figyelmeztet rá. (pl. a ListaMester ezt tudja a tagok tömeges felvétele funkcióban)
  3. Szabadulj meg a duplikátumoktól és az elírt címektől! Azt nem kell magyarázni, hogy ezek csak a listád méretét növelik feleslegesen, valamint az elírt címekre nem is lehet kézbesíteni – több lesz a visszapattanás. Erre általában van funkció a hírlevélküldőkben. (a ListaMesterben: Csoporttagok listája oldalon)
  4. Ha egy címről visszapattan a levél, annak oka van. Gondold át, hogy mennyi visszapattanást engedélyezel a hírlevélküldődben! Mi azt javasoljuk, hogy 3-nál több visszapattanást már ne engedélyezz, azaz ha egy címről már 3-szor visszapattant egy levél, akkor azt a címet a rendszer automatikusan kikapcsolja és nem kísérel meg több levelet küldeni rá. (egy-két visszapattanást pedig azért kell engedélyezni, mert lehetséges, hogy csak megtelt a postaládája az illetőnek és később lehet neki kézbesíteni)
  5. Tedd külön csoportba a nem aktív, nem érdeklődő feliratkozókat. (egyszer sem nyitott meg levelet, egyszer sem kattintott, vagy már régen kattintott) Érdemes nekik egy “felrázó” levelet küldeni, egy külön nekik szóló ajánlattal megkeresni őket. Ha erre sem reagálnak, akkor megfontolandó törölni őket, vagy legalábbis hagyni egy külön listán és ritkábban küldeni nekik levelet. (nem fogják így rontani az aktív lista statisztikai adatait)
  6. Mi legyen a régi címekkel? Lehet köztük sok visszatérő vásárló is, de lehet olyan is, aki már régóta kapja Tőled ugyanabban a témában a leveleket és elvesztette már az érdeklődését. Szegmentáld a listát a feliratkozási idő alapján! ( A ListaMesterben szűrőkkel könnyen rá tudsz keresni, hogy kik azok, akik egy adott időpont előtt (után) iratkoztak fel.) Nézd meg, milyen az átkattintási arány az így szegmentált csoportoknál! Azt a csoportot, ahol a friss feliratkozókkal szemben jóval kisebb a megnyitási vagy átkattintási arány, azt ne sajnáld parkolópályára tenni! (nekik is mehet egy “felrázó” levél, extra ajánlattal, vagy egy olyan levél, amiben más stílusban írsz, mint eddig)

Ezzel még nem értek véget a feladataid. Ha elvégezted a nagytakarítást, utána meg is kell tartanod a rendet.

Így tartsd tisztán a hírlevél címlistádat:

  1. Továbbra is tisztán, feliratkoztató űrlapon szerezd a feliratkozókat!
  2. A feliratkoztató űrlapon, vagy még az űrlap előtt legyen egyértelműen kiírva, hogy milyen hírlevélre iratozik fel, milyen témákban fog leveleket kapni és még azt is érdemes, hogy milyen gyakran fogod ezeket a leveleket küldeni.
  3. Alapvető követelmény, hogy minden hírleveled alján ott legyen a leiratkozási link, valamint még az az információ a link előtt, hogy milyen oldalon regisztrált, milyen hírlevélre, mikor és milyen címmel. A ListaMesterrel nem lehet még véletlenül sem leiratkozó link nélkül kiküldeni leveleket. Ha nem hagyod benne a levélben, (minden levélváz automatikusan tartalmazza) akkor kiküldésnél a rendszer teszi bele, de szebb lesz a végeredmény, ha Te szerkeszted meg a szöveget és a linket, ahogy szeretnéd.
  4. Küldj üdvözlő levelet a feliratkozás után! Kérd meg, hogy pl. a Gmail esetében húzza át a leveledet az elsődleges mappába (vagy más rendszernél: adjon hozzá a „megbízható küldő” listához), hogy a többi levél is oda érkezzen, ha véletlenül az első levél nem ott landolna. Erre az eshetőségre érdemes felhívni a figyelmet már a feliratkozó űrlap alatt. pl. rutinosabb felhasználóink ott rögtön megkérik a feliratkozókat, hogy lehetőleg ne freemail-es, vagy citromail-es címmel iratkozzanak fel. Az üdvözlő levélben is leírhatod, hogy milyen gyakran és milyen témákban fog levelet kapni tőled, valamint hogyan tudja megváltoztatni az adatait, vagy hogyan iratkozhat le.
  5. Adj lehetőséget a feliratkozóknak, hogy módosíthassák az adataikat! Legyen a hírleveleid végén adatmódosító link is, hogy ha szeretné, akár a feliratkozási mail címét is megváltoztathassa. Így átállíthatja az új címére, nem kell leiratkoznia, és a másik címmel fel.
  6. Fontold meg a dupla opt-in feliratkozás lehetőségét! Dupla opt-in-es feliratkozásnak nevezzük azt a módszert, amikor a feliratkozó nem kerül be az adatbázisba azonnal a feliratkozó űrlap kitöltésével, hanem kap egy megerősítő email-t, amiben ha rákattint a megerősítő linkre, csak akkor fogadjuk el a feliratkozását. Ennek a módszernek az előnye, hogy kiszűri a hibás mail címeket, hisz aki rosszul gépeli be, az nem is kap megerősítő levelet. Valamint nem kerülnek be az adatbázisba a „hirtelen felindultságból” feliratkozók, akik már nem nyitják meg, vagy megnyitják ugyan a megerősítő mailt, de nem kattintanak benne a linkre. Ők a kevésbé elkötelezettek, valószínűleg a leveleidet sem olvasnák. Ha szimpla opt-in feliratkoztatást használnál, akkor csak növelnék a listád méretét. Amire ügyelned kell: ritkán, de előfordulhat, hogy az első, a megerősítő levél SPAM-be megy, erre fel kell hívni a figyelmet a feliratkozó űrlapnál. Viszont még így is sok esetben megéri a dupla opt-in feliratkoztatást választani.
  7. Azoknak az olvasóknak, akik már egy jó ideje nem nyitják meg a leveleidet, küldj ki egy figyelemfelhívó tárgysorral (pl. legyen benne a neve) ellátott “átiratkoztató” levelet. Ha továbbra is szeretné kapni Tőled az információkat, akkor kattintson. Aki nem reagál, vedd le a listádról! (vagy csak ritkán küldj neki újabb levelet)
  8. …és megint visszatérünk az alapokhoz: Arról írj, ami érdekli a célközönséget! Valamint szegmentálj! (Az olvasók érdeklődése szerint is szegmentáld a listád, hogy mindenki neki érdekes tartalmat kapjon. … de ez egy hosszú téma, kifejtjük a későbbiekben.)

 

FONTOS KIEGÉSZÍTÉS: Az itt leírt jó tanácsokat ne keverjük össze azzal a “listatisztítás” művelettel, amikor egy vásárolt vagy egy kétes eredetű, régi címlistát szeretne valaki úgy megtisztítani – azaz kiválogatni belőle a létező címeket – hogy feltölti a rendszerbe és elindít rá egy kiküldést. Ami visszapattan, azt kiveszi és ami marad, az lesz a tiszta lista. EZ A LISTAMESTERBEN TILTOTT! NEM VÁLLALUNK ILYEN LISTATISZTÍTÁST! A felhasználói feltételeink között is szerepel (amit mindenki elfogadott, amikor regisztrált egy fiókot), hogy tilos a ListaMestert spamelésre használni.

Aki ilyesmivel próbálkozik, azt a rendszer gyorsan jelzi és automatikusan letiltjuk, addig nem használhatja a rendszert, amíg tiszta listával vissza nem tér. (vagy saját SMTP szervert fog használni olyan beállításokkal, amit kérünk) Ha pedig a tevékenykedése miatt kárunk keletkezik, az feljelentést vonhat maga után. (Bár elég baja lesz abból is, amikor a címzettek fogják feljelenteni spamelés miatt …)



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


húsz − kettő =